Hukum Solat di atas kerusi (Bahagian 2 – Gambaran pertama)
Berikut adalah gambaran yang dijelaskan oleh Sheikh Ziab bin
Sa'ad Aal Hamdan al-Ghamidi didalam risalahnya "Tanbihu al-Naasi biHukmi
Shalati Ahli al-Karaasii" (Peringatan kepada yang lupa berkenaan dengan
hukum solat ahli kerusi) yang dapat saya ringkaskan. Terdapat 4 gambaran
mengenai permasalahan solat diatas kerusi iaitu :
Gambaran 1. Mereka yg bersolat fardu diatas kerusi,
sedangkan dia mampu melakukan sujud, dengan alasan, sesungguhnya apabila dia
duduk, maka dia tidak mampu berdiri kembali samada diawal solat atau
seterusnya. Aku (Sheikh al-Ghamidi) berkata : dalam keadaan ini solatnya batal
secara ijmak. Kerana sesungguhnya dia telah meninggalkan rukun yang dia mampu
melakukannya, dan melakukan perbuatan yang dia mempunyai kelonggaran untuk
meninggalkan.
Penjelasannya :-
1. Dia telah meninggal rukun solat yang dia mampu lakukan
seperti Sujud, duduk diantara dua Sujud, duduk tashahud dan selainnya. Dia cuba
melakukan rukun yang dia diberi keuzuran (diberi kelonggaran) untuk tidak melakukannya
iaitu Qiam (berdiri) dan Ruku'.
2. Dia telah meninggalkan rukun Sujud tetapi melakukan rukun
Qiam. Telah dinyatakan didalam syariat bahawa Sujud lebih afdal dari Qiam.
a. Sujud sendirinya adalah ibadat, tidak sah melakukannya
melainkan menghadap Allah Yang Maha Esa.
b. Sesungguhnya solat fardu tidak boleh dilaksanakan tanpa
sujud. Begitu juga setiap solat didalamnya ada Ruku', dan tidak boleh tanpa
Sujud. Tidak boleh dihilangkan sujud daripada solat. Manakala rukun Qiam pula
boleh ditinggal dalam solat-solat sunat, solat sewaktu musafir, dsb. Cuma bagi
orang yang sakit, yang tidak mampu sujud sempurna, boleh melakukan sujud
melalui isyarat dengan kepala.
c. Qiam tidak dikatakan ibadat sehingga adanya bacaan
al-Quran, Zikir dan Do'a, sepertimana solat Jenazah. Qiam bukanlah ibadat tanpa
zikir dalamnya, berbeza dengan sujud, kerana sesungguhnya sujud itu sendiri
adalah ibadat. Sehinggakan diluar solat pun terdapat sujud tilawah dan sujud
syukur. Ketahuilah bawa sujud adalah lebih afdal di Qiam.
d. Sujud itu merupakan perkataan asal kepada MASJID. Tidak
dinamakan tempat itu masjid jika tidak terdapat sujud didalamnya.
3. Mereka yang bersolat diatas kursi tidak mampu meluruskan
saf. Samada dia akan berdiri depan sedikit atau dibelakang sikit dari saf.
Begitu juga dada, bahu atau tumit kakinya atau dengan tempat duduknya. Ini agak
bertentangan dengan syariah, dimana meluruskan saf adalah kesempurnaan solat.
4. Fenomena solat diatas kursi ini sangat meluas dizaman
ini. Malah terdapat mereka yang menyediakan khidmat kerusi dimasjid, malah
ditempatkan di barisan saf yg awal. Mereka ini tidak pernah bertanya pada para
alim ulama’ mengenai hal ini. Perkara ini tidak wujud pada awal kurun yg ke 3.
Bahkan tidak diketahui maklumat mengenai para
salaf melakukannya.
----------
Bagi mereka yang bersolat fardu diatas kerusi, dan mereka
ini mempunyai kemampuan untuk sujud, terdapat beberapa gambaran mengenainya.
Diantaranya gambarannya adalah, terdapat mereka yang mampu
berdiri (Qiam) dan Sujud, akan tetapi tidak mampu ruku'. Dikalangan mereka pula
ada yang mampu Qiam pada rakaat pertama, dan kemungkinan rakaat kedua, akan
tetapi rakaat seterusnya tidak mampu untuk berdiri atau ruku', begitulah
gambarannya. Tidak ditetapkan sifat solatnya.
Shiekh mengatakan bagi sesiapa yang solat diatas kerusi, dia
mampu melakukan beberapa rukun, lebih-lebih lagi perbuatan Sujud dan Duduk
(duduk antara dua sujud dan tashahud) , akan tetapi membuat pilihan untuk
meninggalkannya dengan sengaja, dengan alasan untuk menjaga rukun Qiam dan
Ruku', maka solatnya batal tanpa syak dengan sepakat pandangan alim ulama'.
Resolusinya
Maka adalah wajib seseorang itu melakukan solat mengikut
kemampuan dan kudrat sendiri, sebagaimana gambaran berikut :-
- Bertakbir awal solat dengan berdiri, kemudian ruku',
I'tidal, kemudian sujud, kemudian duduk antara dua sujud, kemudian sujud yang
kedua, kemudian jika dia mampu berdiri, maka dia berdiri pada rakaat kedua.
Jika tidak mampu berdiri, mereka akan solat secara duduk dengan niat Qiam,
ketika ruku' gerakkan kepala dengan niat ruku' dan begitulah seterusnya
sehingga akhir solat.
- Bagi mereka yang mampu melainkan Berdiri (Qiam) sahaja
tanpa ruku', maka wajib dia solat berdiri, kemudian jika ingin ruku', gerakkan
kepala untuk ruku' sedangkan dia dalam keadaan berdiri.
Disana tidak ada gambaran yang khusus cara-cara solat orang yang
uzur, melainkan melainkan panduan ini : sesungguhnya wajib keatas setiap orang
Islam agar bersolat dengan melihat kemampuan dan kudratnya, pada setiap syarat
atau rukun atau wajib dengan kemampuan yang ada padanya. Mana sahaja perbuatan
yang tidak mampu dilakukan, maka dia dianggap uzur dari segi syariah.
Berikut adalah kaedahnya - sesungguhnya wajib keatas seseorang
itu melakukan semampu mungkin akan perintah solat yang wajib, mana saja perbuatan
yang uzur baginya bolehlah ia ditinggalkannya. Dengan kata lain, sesuatu perbuatan
yang menjadi rukun solat akan tetapi dia memberi alasan uzur melakukan dari
segi syara’, sedangkan rukun itu mampu dilakukan, maka solatnya batal menurut
ahli-ahli ilmu, Wallahua’alam.
kamin, al-ahkam.net
23-09-2014
No comments:
Post a Comment