Sunday, January 14, 2007

al-Qaradhawi tetamu kehormat Presiden dan Ahli Parlimen Indonesia

Jakarta - Mahmoud Salim - Laman al-Qaradhawi (10-1-2007)


[Al Qaradawi, President Susilo Bambang Yudhoyono dan beberapa pegawai tinggi kerajaan Indonesia]

al-Fadil Dr Yusuf al-Qaradhawi, Presiden Persekutuan Islam Antara bangsa menyeru ulama' Islam Indonesia agar mengambil peranan mencari jalan menyelesaikan permasalahan yang di hadapi di Palestine and Iraq. Indonesia dianggap sebagai Islam yang terbesar dan mempunyai hubungan yang kuat sehingga ke penghujung masalah.

Kedatangan Syeikh al-Qaradhawi adalah dalam misi jemputan Presiden Indonesia yang akan berakhir pada hari Jumaat.

al-Qaradhawi telah berkata kepada Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono yang telah menyambut beliau di Jakarta pada Selasa 9-1-2007 : "Dia boleh menjadikan Indonesia negara terbesar umat Islam yang berqualiti, dan mereka mempunyai hubungan yang baik dengan semua pihak, dan mereka boleh memainkan peranan utama didalam memberi penyelesaian keatas permasalahan di Iraq dan Palestine".

Dalam pada itu, Presiden Persekutuan Ulama' mengajak ulama'-ulama' Islam didalam kerajaan Indonesia agar berhati-hati dengan fahaman yang bukan Sunni dinegara yang kebanyakkannya Ahli Sunnah yang ikhlas.

Beliau juga memuji kumpulan etnik, kepelbagaian politik dan dominasi agama di Indonesia, dan beliau mengesahkan betapa pentingnya berpegang kepada asal usul (keaslian) dan nilai-nilai Islam yang menjadi tanda pengenalan sebagai negara Islam terbesar.

Di akhir mesyuarat bersama Presiden Indonesia dan al-Qaradhawi, kedua-duanya telah bertukar-tukar hadiah, dimana beliau telah memberikan beberapa buku-buku beliau kepada Presiden Susilo, sementara Presiden Susilo telah menghadiahkan edisi terbaik tafsiran al-Quran didalam Bahasa Indonesia.

Lawatan ke Parlimen


[al-Qaradhawi berceramah di hadapan ahli-ahli Parlimen]

al-Qaradhawi sangat berminat melawat Parlimen Indonesia yang terletak di Jakarta, dimana beliau telah bertemu dengan Agung Laksono dan beberapa ahli parlimen yang lain, dan belau telah mengadakan dialog bersama mereka mengenai beberapa isu. Isu yang paling menonjol adalah isu menuduh Islam dikaitkan dengan keganasan dan teroris, dan menuduh orang Islam haus darah dan haus untuk membunuh.

Berucap dihadapan ahli parlimen beliau mengatakan : Islam adalah Agama keamanan dan penyatuan, ia tidak memaksa sesiapa untuk menceroboh tanpa tuduhan, dan telah diberikan contoh bahawa kemasukan Islam ke Indonesia adalah dengan keadaan aman tanpa sebarang pertempuran melalui pedagang Islam. Mereka telah menarik minat orang Indonesia kepada Islam melalui contoh dan layanan yang baik.

Beliau menekankan bahawa Islam tidak membenarkan peperangan melainkan jika pihak lain mengenakan orang Islam. Dinyatakan bahawa perkataan "perang" tidak berapa disukai oleh Islam, dimana dalilnya Nabi :saw melarang sahabat menggunakan perkataan "perang" keatas nama anak mereka.

Dr al-Qardhawi telah juga melawat Pengerusi Majlis Permesyuaratan Republik Indonesia, Dr Mohamed Hidayat Nur Wahid dan bebarapa ahli-ahli Majlis yang menyambut kedatangan beliau sebagai tetamu negara mereka. Mereka telah memuji kerja dan perkhidmatan beliau kepada Islam.

Madrasah al-Thahariyah

Syiekh Yusuf al-Qaradhawi telah melakukan lawatan ke Madrasah al-Thahariyah di Jakarta. Ia merupakan madrasah moden yang memasukkan pelajaran Bahasa Arab, Ulum Syariah dan Sains kontempori. Madrasah tersebut mempunyai cawangan dikebanyakkan kepulauan Indonesia. Beliau telah memuji peranan pendidikan dan saintifik yang mereka lakukan, dan menyeru kepada sekolah-sekolah lain di Indonesia mencontohinya.

Beliau mengesahkan betapa perlunya mengambil berat mengenai pengajaran Bahasa Arab dan prinsip syariah islam yang menjadi kubu mempertahankan identiti Islam.

Dr al-Qaradhawi meneruskan misi pengembaraan dakwahnya di ibu negara Indonesia sehingga 21-1-2007, dan menurut jadualnya akan menyampai khutbah Jumaat di Masjid al-Istiqlal, diantara masjid yang terkenal di Jakarta.

Dr al-Qaradhawi telah menyampaikan rasa terharu kepada rakyat Indonesia diatas mala-petaka yang menimpa mereka. Mala-petaka yang menimpa mereka contoh yang terkini adalah peristiwa tenggekamnya feri dan kehilangan pesawat kapal terbang diudara. Beliau menyeru agar rakyat Indonesia banyak bersabar, muhasabah diri, redha dengan Qada' dan Qadar dalam menghadapi bencana-bencana tersebut,

sumber : http://www.qaradawi.net/site/topics/printArticle.asp?cu_no=2&item_no=4685&version=1&template_id=116&parent_id=114

No comments: