Saturday, September 30, 2006

Berikut adalah pandangan Dr Yusuf al-Qaradhawi yang sempat sata terjemahkan dari Laman Qaradawi.net. :-

al-Qaradhawi - Islam menyeru kepada penyembuhan dan Perubatan Nabi adalah petunjuk dan bukan Sains

Nagi Hussein - Laman al-Qaradhawi - 13-3-2006

Dr Yusuf al-Qardhawi mengesahkan bahawa Sunnah Nabawiyah merupakan petunjuk kepada orang Islam. Ada perkara yang boleh menyakitkan dan menghalang kemelaratannya kepada manusia, dimana Islam mengharamkan kemudaratan kepada diri manusia. al-Qaradhawi telah berkata pada 12-3-2006 didalam siri rancangan "Syariah dan Penghidupan" di saluran TV al-Jazeera. Kerana sesungguhnya Nabi saw tidak utuskan sebagai Doktor akan tetapi beliau amat prihatin kepada apa sahaja perkara yang bersangkutan dengan kesihatan.

Beliau mengesahkan bahwa Islam merupakan agama pertama prihatin (cares) terhadap tubuh badan manusia, dimana Nabi saw bersabda kepada salah seorang sahabatnya bahawa - sesungguhnya bagi badan kamu ada hak, sebagaimana Nabi saw telah mengajak orang Islam untuk mendapatkan perubatan dan bukan hanya bertawakkal, mengesahkan bahawa kita mengambil dari Rasulullah saw apa yang telah dibuktikan dan bukan ucapan sahaja, kerana sesungguhnya pendapat seseorang boleh diambil dan ditolak darinya melainkan perkataan Allah, ia merujuk hanya kepada ketaatan yang sempurna.

al-Qaradhawi telah berkata bahawa kitab-kitab hadith Nabi dan Sunnah mengandungi kitab perubatan, kemudian datang ulama', mereka mengumpulkan hadith2 ini dan menamakan dengan Perubatan Nabi (al-Tibb al-Nabawi). Ini bukanlah bid'ah atau penambahan, bahkan dilakukan oleh ulama'-ulama' yang besar. Beliau mengatakan bahawa 'prescription' (keterangan) yang ada pada buku-buku ini tidak semestinya baik kepada semua orang. Beliau memberi terguran kepada orang-orang yang mengambil apa yang ada didalam buku ini tanpa merujuk kepada doktor yang berpengalaman dan pakar didalam hal-ehwal perubatan.

al-Qaradhawi mengesahkan bahawa kita tidak boleh memanggil petunjuk-petunjuk kenabian itu dengan nama sains, kerana sesungguhnya ia memberi petunjuk dan arahan kepada ummat. Terdapat beberapa ulama' yang bergerak menggunakan petunjuk Nabawiyah dan melakukan beberapa kajian dipersekitaran madu contohnya, Habbatus Sauda' (bijirin hitam) dan lain-lainnya, mengesahkan hakikatnya yang sebenar, jauh daripada ghuluw (berlebih2) dan Tafrith (melampau). Dan Rasul mengajak kepada al-Ruqyah (jampi). Disana ada yang melakukan pekerjaan klinik penyembuhan dengan menggunakan al-Quran. Kami tidak pernah dengar pula satu pun tabien dan sahabat bekerja di klinik menggunakan rawatan al-Quran, dan disana terdapat juga yang lain menolak kenyataan ini secara total.

al-Qaradhawi mengatakan diantara fungsi para Nabi-Nabi pada asasnya adalah menyampaikan dan mengajak kepada Allah dan pembersihan diri insan, inilah peranan terbesar mereka.

Dr Haitham Khaiyaath seorang Penyelia Kanan WHO (World Health Organization) yang berpengkalan di Kaherah menyebut bahawa sesungguhnya percakapan ini, iaitu Perubatan Rasul (Klinik Tibb Nabawi) merupakan satu serangan kepada kedudukan/maqam kenabian, satu amaran dimana perluasan pusat-pusat yang menjalankan penyembuhan kepada manusia boleh menyebabkan pembawaan penyakit.

sumber :
http://www.qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=4202&version=1&template_id=105&parent_id=16

No comments: