[Muhadharah Perdana al-Qaradhawi di PICC, 2 Muharram 1431]
Empat hari sebelum mengakhiri bulan Zulhijjah, saya telah menerima satu email dari seorang sahabat mengenai Muhadharah Perdana yang akan disampaikan oleh Al-'Alaamah Syiekh Dr Yusuf al-Qaradhawi ha. di PICC, PutraJaya pada 2 Muharram nanti. Membaca berita tersebut benar-benar membuat saya tersenyum lebar dan berasa sangat gembira. Lantas saya pun membuka Laman qaradawi.net dan mendapat berita bahawa beliau akan dikurniakan sebagai Tokoh Maal Hijrah 1431.
Tiga tahun yang lalu, seorang sahabat (Ustaz Maszlee) pernah bertanya kepada anak beliau samada Syeikh boleh datang ke Malaysia atau tidak. Jawapannya : beliau sudah tua, kakinya sakit dan sukar untuk bermusafir didalam perjalanan yang agak panjang. Kenyataan ini jelas apabila melihat Syeikh duduk dikerusi semasa menyampaikan ucapannya sempena menerima tokoh Ma'al Hijrah di PICC.
Dengan penuh semangat, saya dan seorang sahabat telah bertolak ke PICC jam 8 pagi untuk mendengar ceramah Perdana beliau pada pagi tersebut. Kerinduan untuk mendengar suara garau beliau sudah terubat tatkala mendengar ucapan beliau di kaca TV semasa menerima gelaran Tokoh Ma'al Hijrah sehari sebelumnya. Sungguh terharu apabila melihat beliau dibawa dengan kerusi roda masuk kedalam dewan.
Beliau telah diminta bersyarah mengenai buku terbarunya, Fiqh Jihad. Syiekh telah memulakan ceramahnya menekankan bertapa pentingnya kita memahami konsep Jihad yang sebenarnya. Terdapat dua pemikiran mengenai Jihad, dimana golongan pertama yang sangat longgar pegangannya mengenai Jihad, ada yang ekstrim pula menyelesaikan segala permasalahan dengan menggunakan senjata.
[Syeikh al-Qaradhawi setelah menyampaikan syarahan]
Diantara contoh kumpulan yang pertama adalah ajaran Qadiani yang mengatakan Allah swt telah memansuhkan ayat-ayat Jihad didalam al-Quran. Ajaran ini ternyata telah tersasar dari ajaran Islam sebenarnya. Malahan, Abu Bakar al-Sidek telah memerangi kaum yang enggan membayar zakat setelah kewafatan Nabi :saw.
Kumpulan kedua pula merupakan kumpulan pelampau yang menggunakan Jihad, dalam erti Qitaal atau peperangan (harb). Bagi puak ini, segala penyelesaian boleh dicapai dengan menggunakan senjata. Ternyatalah bahawa agama Islam sangat cintakan keamanan. Didalam sebuah hadith, Nabi :saw menyatakan bahawa Allah swt sangat sukakan nama Abdullah (Hamba Allah) dan sangat benci kepada nama Harbun atau peperangan. Ini jelas menunjukkan bahawa Islam sangat bencikan peperangan.
Bagi beliau, hendaklah kita menjadi umat Islam yang berpegang kepada fahaman kesederhanaan. Jihad yang bermaksud Qitaal harus diapikasikan apabila umat Islam telah diserang oleh musuh. Umat Islam diseru menyediakan kekuatan tentera agar musuh-musuh Islam gentar memasuki sempadan wilayah Islam. Skop Jihad adalah lebih luas dari Qitaal (peperangan). Jihad dalam ertikata yang luas hendaklah dipraktikan didalam amalan hidup umat Islam. Bagi Syeikh, Jihad Nafsu dan Jihad Dakwah adalah dituntut sehingga ke hari Kiamat. Kata beliau "seorang Islam hendaklah mati didalam Fi Sabilillah dan bukannya hidup didalam Fi Sabilillah."
Syiekh menjelaskan bahawa agama Islam bukan disebar dengan menggunakan pedang. Beliau telah mengkritik orang Islam kerana tidak benar-benar berusaha menyebarkan dakwah Islam dengan katanya "Kita lalai menyebarkan agama kita dengan nisbah 1:1000 jika dibandingkan dengan apa yang dilakukan oleh pendakwah agama-agama lain". Disinilah terletaknya Jihad yang terpenting iaitu menyebarkan agama Islam menggunakan kepakaran masing-masing. Beliau juga menyeru umat Islam menggunakan teknologi internet didalam menyampai dakwah Islamiyah. Beliau telah mengemukakan 13 pembahagian Jihad yang telah dipopularkan oleh Ibn al-Qayyim rh.
Diantaranya yang sebut adalah Jihad al-Nafs, Jihad Islah didalam masyarakat menentang kefasadan (korupsi) dan Jihad terhadap orang kafir dengan berdakwah kepada mereka. Kesemua ini akan berterusan sehinggalah kehari Kiamat. al-Qaradhawi mengatakan bahawa al-Quran telah mengelar Jihad Dakwah dengan nama Jihad alKabir, dimana buktinya bahawa Nabi berdakwah dikalangan bukan Islam selama 13 tahun di Makkah dengan sabar didalam menghadapi ancaman kaum Kufar dan Musyrikin, tanpa menentang mereka dengan senjata atau pedang.
Allah swt telah mensyariatkan Jihad setelah Nabi :saw berhijrah ke Madinah bagi mempertahankan diri, memelihara agama dan mewujudkan kebebasan berakidah. Jihad ini bukanlah bermaksud menyerang keatas orang lain. Beliau menyelar tuduhan orientalis yang mengatakan Islam disebarkan melalui pedang. Kedatangan Islam di Nusantara (Tanah Melayu, Brunei, Indonesia, dsb) adalah dibawa oleh pedagang, dengan menunjukkan contoh akhlak dan ikutan yang baik kepada penduduknya. Agama Islam sendiri membawa slogan Tiada paksaan didalam Agama.
Ada seperkara yang menarik untuk dipaparkan disini adalah, beliau memetik firman Allah swt didalam surah al-Baqarah yang menyebut "Fitnah itu lebih dasyat dosanya dari membunuh" (والفتنة أشد من القت) , merujuk kepada makna "SYIRIK itu lebih dasyat dosanya dari membunuh". Ayat tersebut dipaparkan bersama-sama dengan syariat Jihad (berperang). Ayat ini selalu disalah gunakan oleh orang-orang Islam dengan makna "fitnah" yang difaham didalam masyarakat Melayu; mengadu domba, mengumpat, tikam belakang, dsb.
Diakhir ceramah beliau berkata :
لو طلبنا عشرة مسلمين يقاتلون في سبيل الله بأنفسهم لجاءنا ألف مسلم، ولو طلبنا عشرة يجاهدون في سبيل الله بالدعوة والمال لجاءنا واحد وربما لا يأتينا أحد
"Jika kita meminta 10 orang Islam berperang Fi Sabilillah dengan nyawa mereka, maka 1,000 orang Islam yang akan datang kepada kita, jika kita meminta 10 orang berJihad fi Sabilillah dengan berdakwah dan mengeluarkan harta mereka, maka akan datang kepada kami satu orang dan kemungkinan satu pun tidak datang".
kamin, Ahad, 10 Januari 2010
No comments:
Post a Comment