Sunday, September 20, 2009

Solat Eid Fardu 'Ain?


[Suasana Solat Eid di Riyad]

Pada waktu ini, sudah tentu ramai yang bersengkang mata menghidupkan malam Eid al-Fitr. Disana ada dikalangan kumpulan yang menghidupkan tradisi orang Melayu melakukan takbir dari rumah ke rumah. Ada juga dikalangan mereka yang sedang mengacau rendang, membakar lemang, merebus ketupat dan sebagainya. Saban tahun, Eid al-Fitr mewarnai kehidupan orang Islam Nusantara dengan tradisi yang pelbagai dimalam hari Raya.

Ada juga yang melakukan permusafiran di Malam Eid ini di waktu jalanraya sudah mula kurang kenderaannya. Suasana di pasar seni sudah menjadi riuh rendah dengan saingan harga dikalangan penjual kuih dan kerepek. Disana masih ada lagi reski berbaki buat penjual-penjual ini. Bagi yang cenderung kepada keagamaan, mula menghidupkan malam Eid dengan melakukan solat tasbih dengan berpegang kepada hadith yang rata-rata ulama' hadith mendhaifkannya. Amalan yang paling afdhal dimasa ini adalah bertakbir, bertasbih dan bertahmid.

Kesemua mereka ini menghidupkan malam Eid ini dengan pelbagai cara, yang mengambarkan kecenderungan masing-masing. Bila tiba pagi Raya, maka terdapatlah diantara mereka yang sudah keletihan. Ada yang sempat solat Fajar (Subuh) dan ada juga yang terlajak. Maklumlah berjaga malamlah gamaknya. Bila tiba Solat Eid, maka diantara mereka berkata :"Solat Hari Raya ini kan hukumnya sunat", Buat dapat pahala, tak buat tak dapat apa-apa.

Benar, salah satu pendapat yang mengatakan solat Hari Raya ini sunat, kerana solat yang wajib hanyalah lima waktu. Pendapat kedua mengatakan bahawa solat Eid ini ada Fardu Kifayah. Bak kata orang Melayu, kalau sudah ada orang buat kita tak payah. Namun demikian, pernah ke tidak terlintas didalam hati kita bahawa adalah dikalangan ulama' yang mengatakan Solat Eid ini hukumnya Fardu 'Ain! Meninggakannya adalah berdosa. Inilah pendapat yang dipegang oleh Syeikh al-Islam, Ibn Taimiyah rh.

Cuba kita bayangkan bahawa Nabi :saw menyeru kepada semua orang untuk menyertai Solat Eid, termasuklah kanak-kanak, anak-anak dara, tidak seperti solat-solat sunat lain. Setiap kaum Adam diwajibkan bersolat Eid kecuali yang uzur. Malah solat Eid ini digalakkan untuk dilaksanakan diatas padang agar semua dapat menyertainya. Ini menunjukkan betapa solat Eid ini dituntut didalam Islam. Jangan kita pandang ringan solat Eid ini. Kalau kita terlepas solat Jumaat, kita boleh menqada'kannya dengan Solat Zohor. Kalau terlepas solat Eid, tiada gantian baginya.

Sekian, wassalam
20 Sept 2009 (1 Syawwal 1430).

(sila lihat - Fatwa Ibn Utsaimin, Majmu' Fataawa, 16/217).

No comments: