Wednesday, August 19, 2009

Mina Jadid atau Minda Tajdid?


[Khemah di Mina]


Selepas solat subuh dua tahun yang lepas saya telah dikejutkan panggilan talipon daripada seorang jemaah Haji Indonesia. “Assalamu’alaikum. Saya Dharmawan yang sedang menunaikan ibadat Haji.” Saya pun menjawab :”wa’alaikumussalam. Tahniah Pak. Ada apa hajat menalipon saya?”. Jawab beliau : “begini Pak, saya mendapat nomor Bapak dari salah seorang jemaah Malaysia. Soalan saya ialah : kami telah melintasi Nihayah Mina (tanda berakhirnya Mina), dan kami disuruh tinggal disini pada hari-hari Tasyrik. Tempat ini dinamakan Mina Jadid (Mina baru). Apakah sah mabit kami Pak?”

Rupa-rupanya kecoh juga isu Mina Jadid ini. Tempat ini dikatakan 10km dari tempat melontar (marma jamarat). Disebabkan keadaan terlalu sesak dikawasan Mina, beberapa kumpulan jemaah Haji Indonesia dan Turki ditempatkan dikawasan penempatan baru ini. Terjadi beberapa peristiwa yang tidak diingini berlaku diantara jemaah Haji dan penyelia Maktab. Diantara isu-isunya adalah pengangkutan yang agak sukar, tempat yang sempit, dan yang paling penting ialah apakah sah mabit mereka dikawasan baru ini?

Pada tahun tersebut (2007), dari 77 Maktab yang menempatkan jemaah Indonesia, 24 daripadanya tinggal di Mina Jadid. Apa yang pihak penganjur lakukan adalah bas akan berhenti di Muzdalifah untuk membolehkan jemaah mengutip batu kerikil, kemudian akan berjalan kaki menuju ke Mina Jadid yang jaraknya hanya 200 meter.

Pada pertengahan 2008, terlalu banyak pihak-pihak yang mendesak MUI (Majlis Ulama’ Indonesia)mengeluar fatwa mengenai isu mabit di Mina Jadid. Malahan banyak sekali fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh badan-badan tertentu yang mengatakan tidak sah mabit di Mina Jadid. Misalnya :

-----------------

Mabit Di Mina Jadid Ditulis oleh arwaniyyah

Tanya : Mengingat jumlah jama’ah haji yang melakukan mabit di Mina dari tahun ke tahun terus bertambah banyak, maka wilayah untuk mabit di Mina akan mengembang sesuai dengan kebutuhan jama’ah, sampai keluar dari batas Mina Qodim (ketetapan luas batas wilayah yang semula ). Pertanyaan :

A Apakah ada dalil / dasar yang pasti baik dari Al Qur’an ataupun hadits yang mengatur tentang perluasan tempat mabit di Mina tersebut ?

B. Bagaimana hukumnya ( apakah dianggap melanggar wajib haji ataukah dibenarkan ) bagi jama’ah haji yang tempat mabitnya di Mina Jadid ?

Jawab : A. Belum pernah menemukan dalil Al Qur’an atau Hadits yang mengatur tentang perluasan tempat mabit di Mina.

B. Bagi Jama’ah haji yang mabit di Mina Jadid belum cukup dikatakan Mabit, jadi wajib mabit di Mina Qodim.

Sumber :
http://www.arwaniyyah.com/page/index.php?option=com_content&task=view&id=62&Itemid=67

-----------------------

Akhirnya pada bulan Oktober 2008, Badan Litbang dan Diklat, Departemen Agama Republik Indonesia telah mengeluarkan dokumen setebal 80 mukasurat menjawab persoalan ini, iaitu sebab-sebab mengapa mereka menyokong fatwa yang dikeluarkan oleh Arab Saudi. Tajuk dokumen tersebut adalah "Kajian Dasar Shar'i : Perluasan Mas'a, Jamarat, dan Mabit diluar Mina" dibuat setelah selesai melawat sendiri tempat tersebut dan berbincangan dengan Jemaah Ulama Senior Arab Saudi.

Malahan, ada dikalangan laman-laman web berbahasa Malaysia juga mengutuk Mina jadid ini sebagai agenda Kerajaan Arab Saudi yang dikatakan bermazhab wahabi yang melakukan bid’ah besar, iaitu mengubah dan meluaskan sempadan Mina! Kesempatan yang ada ini mereka mengutuk tanpa asal periksa apa yang namakan sebagai projek tausi'at al-Mina atau perluasa Mina. Tidakkah mereka terfikir untuk membaca dahulu fatwa-fatwa ulama' mengenai penempatan baru ini?

Apakah benar Mina boleh diluaskan? Tidak benar kenyataan ini. Istilah 'Mina Jadid' ini tidak pernah wujud. Hakikat yang berlaku sebenarnya adalah kawasan penempatan di Mina sudah penuh dan luasnya agak terbatas, dan mereka ditempatkan disatu kawasan diluar Mina, tetapi mempunyai kesinambungannya yang berterusan. Seolah-olah wujudnya saf solat Jumaat diberlebihan diluar kawasan masjid.

Ia memang satu penempatan yang berada di luar Mina dikawasan yang dinamakan Wadi al-Muhassir. Sudah tentu tempat ini diingati oleh umat Islam sebagai tempat di mana tentera Abrahah di serang burung Ababil yang membawa batu dari api neraka, sebagaimana yang di abadikan didalam surah al-Fiil. "Mina Jadid" hanyalah satu momokkan sahaja. Kawasan Mina sudah jelas ditentukan oleh Nabi :saw. Persoalan hukum jatuh kepada topik :Apakah sah bermabit di luar kawasan Mina? dan bukannya "Bolehkah kita membesarkan kawasan Mina?".

Persoalan ini telah lama dijawab oleh ulama'-ulama' Ahli Sunnah Wal Jamaah. Perkara ini bukan bid'ah. Ia merupakan Khilaf pandangan ulama'. Menurut mudir di Pusat Pengajian Haji, Universiti Ummu al-Qura, Muhammad Abdullah Idris, penempatan kedua negara tersebut yang berada diluar Mina adalah kerana mereka diangkut dari Arafah dengan menggunakan sistem Taraddudi (perkhidmatan shuttle secara giliran ke Muzdalifah) ke suatu tempat dinamakan Wadi/Lembah al-Muhassir.

Ada dikalangan ulama yang mengatakan sah mabit dkawasan tersebut dengan syarat perkhemahan tersebut bersambung (ittishal) dengan perkhemahan yang berada di Mina. Sebagaimana yang disebut diatas, ia diqiaskan dengan sahnya solat Jumaat diluar masjid akibat kesesakan, sebagaimana dinyatakan didalam kitab Minah al-Jalil Syarh Mukhtashor al-Khalil (2/454).

Diantara ruhsah atau keringan yang disokong oleh jumhur ulama' adalah, terdapat dikalangan sahabat berpendapat bahawa wajib mabit di Mina pada malam-malam tasyrik hanya bagi mereka yang mampu melakukannya dan mendapat tempat yang sesuai. Namun beberapa dalil membuktikan bahawa jika mereka tidak mendapat tempat disana, maka gugurlah kewajipan bermalam di Mina, dan mereka boleh bermalam dimana sahaja, baik di Mekah, Muzdalifah, Wadi al-Muhassir, Aziziyah dsb, sebagaimana dalil :-

"Dari Ibn Umar ra. bahawa berkata bahawa :al-Abbas meminta izin dari Rasulullah :saw untuk bermalam di Makkah pada malam-malam mabit di Mina untuk menguruskan air minuman, lalu baginda membenarkan" [Riwayat al-Bukhari].

Ulama' Mazhab telah sepakat mengatakan mabit di Mina pada malam kelapan (8) adalah adalah sunat, akan tetapi mereka khilaf mengenai mabit di Mina pada hari-hari Tasyrik. Berikut adalah ringkasan pandangan 3 mazhab tersebut :-

- Menurut Mazhab Hanafi bahwa mabit di Mina hukumnya sunnat. Jika seorang jemaah haji meninggalkannya, maka dia telah melakukan perkara yang tidak baik, akan tetapi tidak wajib dam keatasnya.

- Menurut Mazhab Maliki bahwa jika seorang jemaah Haji meninggalkan mabit di Mina satu malam, atau seluruh malam-malam tasyrik, maka wajib keatasnya membayar dam.

- Menurut Mazhab Syafie, jika seorang jemaah Haji meninggalkan mabit di Mina tiga malam, wajib atasnya membayar dam. Jika kurang dari tiga malam, maka setiap malam yang ditinggalkannya dikenakan denda yaitu bayar satu mud makanan. Dalam riwayat lain bayar denda satu dirham atau setengah dirham.

Menurut Ulama' dan Jawatan Kuasa Ulama' Senior Arab Saudi, mabit di Wadi al-Muhasir tidak perlu membayar dam dengan alasan Mina tidak lagi boleh menampung bilangan jemaah Haji yang sebegitu ramai. Ruhsah ini samalah seperti keringan yang diberikan kepada al-Abbas yang menguruskan bekalan air dan juga pengembali unta.

Disebabkan kesesakan dikawasan Mina, mungkin suatu hari nanti, jemaah Haji dari Malaysia mungkin akan ditempatkan diluar Mina juga. Apa yang jelas dari pengalaman ini adalah, isu sebenarnya adalah persoalan sah atau tidak Haji seseorang jika tidak dapat bermabit di Mina disebabkan kesesakan, dan bukannya membesarkan cerita bahawa Kerajaan Arab Saudi sudah meluaskan daerah Mina dan dinamakannya "Mina Jadid", yang jelas tersasar dari persoalannya. Sebelum membuat sesuatu keputusan, pastikan kita benar-benar faham akan isu-isu yang sebenarnya. Tajdidkan minda kita, bukannya Mina.......

Sekian, wassalam

No comments: