Tuesday, September 09, 2008

Puasa orang tua

Laman al-Qaradawi - 2-9-2008

Fadhilah al-'Allamah Dr Yusuf al-Qaradawi ditanyakan dengan soalan : Apakah dibenarkan berbuka orang tua didalam bulan Ramadhan? Apa yang wajib dia lakukan?

Jawab al-Syeikh : Segala pujian bagi Allah, Selawat dan Salam kepada junjungan kita Nabi Muhammad :saw, dan kesejahteraan kepada kaum keluarganya, wa ba'du.

Dibenarkan berbuka kepada orang tua yang menghadapi kesukaran untuk berpuasa, misalnya seorang perempuan tua (sudah tentunya), dibenarkan tidak berpuasa dibulan Ramadhan, termasuklah misalnya orang sakit yang sukar untuk kebali sembuh dari penyakit yang dihadapinya.

Pesakit kronik, dimana para doktor menghendakkan ia dikenakan rawatan, dia dibenarkan berbuka, dan mereka ini hendaklah membayar fidyah dengan memberi makan kepada orang miskin setiap hari, suatu ruhsah atau kelonggaran dan kemudahan (taisir) dari Allah.
Firman Allah swt :

يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ
"Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan dan Dia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran" [Surah al-Baqarah : 185].

وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ
"Dia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama"[Surah al-Hajj : 78]

Berkata Ibn 'Abbas ra : "Ruhsah / Kelonggaran bagi orang tua adalah berbuka, dan memberi makan kepada orang miskin pada setiap hari, dan tiadalah qadha' keatasnya" [Riwayat al-Daarulqutni dan al-Hakim].

Didalam Riwayat al-Bukhari berkenaan dengan perkara ini : Sesungguhnya orang tua dan selainnya telah diturunkan firman Allah swt -

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ
"dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan (bayaran fidyah) lebih dari yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya" [Surah al-Baqarah : 184]

Apa-apa tambahan (fidyah yang lebih) kepada makanan orang miskin adalah lebih afdal dan kekal disisi Allah swt. Maka orang tua, wanita yang uzur, orang sakit yang tidak menemui kesembuhan, maka mereka ini dibenarkan berbuka (tidak berpuasa), dan hendaklah memberi fidyah (sedekah) setiap hari makanan kepada orang miskin. WA.

sumber : http://www.qaradawi.net/site/topics/article.asp?cu_no=2&item_no=6164&version=1&template_id=225&parent_id=17

No comments: