Monday, July 16, 2007

Qaradhawi : mengapa beliau tidak menghadiri Majma' al-Fiqh al-Islami di Malaysia?

[Majma' al-Fiqh al-Islami di Kuala Lumpur]

Apabila melihat kepada kertas kerja Majma' al-Fiqh al-Islami, ramai yang gembira mendapati
terdapatnya kertas kerja yang di tulis oleh seorang ulama' Qatar yang terkenal; Sheikh Dr Yusuf al-Qaradhawi. Malang sekali, pada hari pertama, tidak langsung nampak kelibat beliau di perhimpunan tersebut. Maka disana pelbagai spekulasi yang dinyatakan.

Spekulasi yang agak popular adalah, Sheikh Dr Yusuf al-Qaradhawi tidak suka dengan konsep Islam Hadhari yang popularkan oleh Malaysia, sebab itu beliau tidak datang. Rupa-rupa spekulasi demikian adalah meleset. Sheikh al-Qaradhawi akan menghadiri satu forum khas yang dibuat sempena peranan beliau sebagai ulama', yang diadakan di Doha pada 14 hingga 16 Julai 2007.

Walaubagaimana pun, Sheikh masih ingin melibatkan diri untuk menilai natijah dari sessi ini, iaitu Mengaktifkan peranan Zakat didalam menentang kemiskinan. Beliau menjelaskan bahawa peraturan zakat merupakan institusi keselamatan sosial yang pertama didunia. Barat hanya kenal istilah keselamatan sosial hanya pada tahun 1941.

Menurut salah seorang penganjur Forum Imam al-Qaradhawi, Syiekh Akram, forum ini dianjurkan oleh 3 badan utama, iaitu Pusat Antara bangsa Pertengahan, Fakulti Syariah University Qatar dan Pusat Sumbangan Islam didalam Ketamadunan. Ia akan melibat 9 perbincangan :-

1. Usul al-Din
2. Usul dan Maqasid
3. Fiqh dan Fatwa
4. Isu Ummah
5. Dakwah dan Kebangkitan
6. Islah dan Tajdid (Reform & Renewal)
7. Politik dan Ekonomi
8. al-Qaradhawi - sejarah beliau
9. Seni dan Media

Idea untuk membuat forum ini timbul dari pengumuman yang dibuat oleh Laman Web qaradawi.net pada 4 Februari 2007 yang ditujukan khas kepada semua murid-murid al-Qaradhawi samada formal atau tidak formal, yang belajar secara langsung dan tidak langsung, dimana mereka-mereka ini dipisahkan dari sempadan geografi, bahawa Sheikh al-Qaradhawi ingin mengenali mereka ini.

Sebagai respon kepada pengumuman ini, Forum ini diadakan di Doha pada hari Sabtu 14 Julai, dimana al-Qaradhawi sendiri ingin berjumpa murid-muridnya, dan mempunyai hubungan yang langsung dengan mereja baik secara spiritual dan secara intelektual.

Dikatakan ramai ulama' dari seluruh dunia telah menghadirkan diri di Qatar, untuk tidak ketinggalan bersama-sama dengan mentor mereka. Malahan, pada hari pertama (14 Julai 2007) berliau mengatakan : "Aku berfikir 2 kali mengenai idea forum ini kerana aku takut akan sorakan dan pujian akan sebenarnya menghapuskan amalan baikku di hari akhirat"

Al-Qaradhawi mengatakan bahawa beliau akan sentiasa menjadi 'murid' kepada ilmu pengetahuan. Kata beliau :"Aku lebih tahu akan diriku dari orang lain, dan aku akan sentiasa menjadi murid di lapangan ilmu pengetahuan sehinggalah hembusan nafasku yang terakhir".

Beliau juga mema'afkan mereka yang melakukan kesalahan kepadanya. Dan beliau juga memohon ma'af kepada mereka yang terasa dengan perkataan dan perbuatannya.

2 comments:

Irwandy said...

Encik Kamin...
bukan ke you ni CTO utk Heitech Padu?..nice to see org mcm u buat blog camni.. :)

kamin said...

terima kasih. Moga2 ada munafaatnya blog ini.