Saturday, August 20, 2011

Perjalanan dari KL ke Jeddah : nak buka dimana?



Salah satu waktu penerbangan pesawat Saudi dan Gulf dari KLIA menuju ke Jeddah adalah selepas Zohor. Lazimnya bagi jemaah yang melakukan Umrah di bulan Ramadhan akan tiba di Lapangan Terbang King Abdul Aziz Jeddah jam 7:35pm bersamaan 12:35am waktu KL. Perjalanan tersebut akan mengambil masa 9jam 35min. Jika jemaah menunggu berbuka setelah mendarat di Jeddah, maknanya jemaah akan berpuasa lebih dari 18jam! Sebenarnya, bilakah harus jemaah berbuka puasa?

Ada dikalangan jemaah berpendapat, kita boleh berbuka mengikut waktu Kuala Lumpur. Kenyataan ini ternyatakan salah, kerana waktu solat berbeza dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Misalnya menurut Shiekh Dr Yusuf al-Qaradhawi, jika diambil waktu maghrib, terdapat 6 minit perbezaan diantara waktu Kaherah dan Iskandariah di Mesir, dan 20 minit antara Riyadh and Jeddah di Arab Saudi. Pada masa orang di Kuala Lumpur berbuka, pesawat berkemungkinan besar berada dikawasan yang baru masuk waktu Asar. Mana mungkin seseorang boleh berbuka ketika itu.

Menurut Sheikh al-Qaradhawi lagi, "semasa aku tinggal di tingkat 14 sebuah bangunan di Iskandariah, aku perhatikan apabila Azan Maghrib berkumandang, masih lagi kelihatan separuh dari bebola matahari. Jadi bagaimana dengan mereka yang tinggal di tingkat 30 atau 40 atau tempat tinggi? Maka aku pun berkata kepada mereka : perlu ada keprihatinan yang lebih kepada mereka yang tinggal di luar bandar dan mereka yang tinggal di tempat-tempat tinggi bangunan atau bukit, memberi perhatian kepada perbezaan waktu antara tempat mereka dan mereka yang tinggal dikawasan rendah."

Berikut kami siarkan sebuah fatwa (bernombor 859) yang dikeluarkan pada tahun 2004 oleh Darul Iftaa' Mesir yang telah disediakan oleh Mufti Besar Mesir, Shiekh Prof. Dr Ali Jum'ah Muhammad dibawah tajuk (التوقيت الذي يفطر عليه المسافر بالطائرة) "waktu musafir berbuka puasa didalam pesawat".


===========
Syariat Islam mengaitkan waktu berpuasa dengan terbenamnya matahari dan terbitnya fajar. Allah berfirman :

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ
"Dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (datang) malam." (Al-Baqarah : 187)


Diriwayatkan dari Umar bin Khattab ra. bahwa Nabi saw bersabda :

$إِذَا أَقْبَلَ اللَّيْلُ مِنْ هَاهُنَا، وَأَدْبَرَ النَّهَارُ مِنْ هَاهُنَا، وَغَرَبَتِ الشَّمْسُ، فَقَدْ أَفْطَرَ الصَّائِمُ
"Jika malam telah datang dari arah sana, dan siang telah pergi dari arah sana, serta terbenam matahari, maka orang yang berpuasa telah berbuka." (Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ibnu Abi Aufa ra. juga meriwayatkan bahwa Rasulullah saw bersabda :

إِذَا رَأَيْتُمُ اللَّيْلَ قَدْ أَقْبَلَ مِنْ هَاهُنَا -وَأَشَارَبِيَدِهِ نَحْوَ الْمَشْرِقِ- فَقَدْ أَفْطَرَ الصَّائِمُ
"Jika kamu melihat malam telah datang dari arah sana –beliau memberi isyarat ke arah timur dengan tangannya— maka orang yang berpuasa telah berbuka" (Hadith Riwayat al-Bukhari dan Muslim).


Dengan demikian, yang menjadi dalil waktu berbuka adalah telah diketahui secara pasti datangnya malam, baik ia melihat sendiri ataupun dengan pemberitahuan orang yang diterima kesaksiannya dalam masalah ini. Begitu pula dalam masalah permulaan puasa. Yang dijadikan dalil adalah diketahuinya secara pasti terbitnya fajar, baik dilihat sendiri maupun dengan pemberitahuan orang yang diterima kesaksiannya.

Sebagaimana diketahui semua, semakin jauh kedudukan seseorang dari permukaan bumi, maka semakin lama pula waktu terbenamnya matahari dari pandangannya. Perkara ini dapat dirasakan oleh seseorang yang tinggal di tingkat atas sebuah bangunan. Oleh itu, seseorang yang berada dalam pesawat tidak boleh berbuka sehingga pada penglihatannya matahari telah terbenam.

Dalam kitab Tabyiin al-Haqaaiq Syarh Kanz ad-Daqaaiq, Imam Fakhrudin az-Zayla'i al-Hanafi mengatakan, "Diceritakan bahwa Abu Musa al-Dharir, penulis kitab al-Mukhtashar, datang ke Iskandariah. Lalu ia ditanya mengenai seseorang yang naik ke atas rumah api Iskandariah dan melihat matahari beberapa ketika dan dalam penglihatan para penduduk daerah itu matahari sudah terbenam. Apakah dia boleh berbuka? Beliau menjawab, "Tidak, tapi para penduduk daerah itu boleh berbuka. Ini adalah kerena setiap orang diberi kewajiban sesuai dengan keadaannya."

Al-'Allamah Ibnu 'Abidin, dalam Haasyiyah, mengatakan, "Dalam kitab al-Faidh dinyatakan bahwa barang siapa yang berada di tempat yang tinggi, seperti menara Iskandariah, maka ia tidak boleh berbuka jika belum melihat matahari terbenam. Namun, para penduduk daerah itu boleh berbuka jika matahari telah terbenam dalam penglihatan mereka. Hukum ini juga berlaku pada masalah terbitnya fajar bagi orang yang melakukan solat Subuh dan orang yang bersahur."

Maka dengan itu, waktu berbuka yang dijadikan pegangan bagi orang yang sedang berada di atas pesawat adalah waktu terbenamnya seluruh bebola matahari dalam penglihatan mereka dan dari tempat mereka berada. Mereka tidak boleh berbuka menurut waktu kawasan dimana mereka berada pada saat itu, atau waktu kawasan tempat mereka berlepas atau waktu kawasan yang merela tuju.

Jika waktu puasa itu sangat panjang jika dibandingkan dengan waktu kebiasaannya sehingga menyukarkan orang yang berpuasa, maka dia dibolehkan untuk berbuka dengan alasan wujudnya kesulitan ketika melakukan perjalanan itu, bukan kerana telah masuk waktu maghrib. Mereka wajib mengqadha' puasa hari yang mereka tinggalkan itu. Begitu juga dengan pengumuman yang diberikan oleh sebagian dari kru pesawat kepada para penumpang untuk berbuka disebabkan waktu maghrib telah masuk menurut tempat asal atau tempat tujuan adalah tidak benar dari aspek syara'.

Disana ada satu situasi,dimana ketika di dalam pesawat seseorang telah melihat matahari sudah terbenam, kemudian ia muncul kembali di bahagian barat akibat begitu pantasnya pesawat bergerak, maka dalam keadaan ini seseorang boleh berbuka berdasarkan terbenamnya matahari pertama, dan tidak perlu menunggu kemunculan kembali matahari tersebut.

sumber fatwa : http://www.dar-alifta.org/ViewFatwa.aspx?ID=859&Home=1&Home=1&LangID=1

sekian, wassalam
kamin, 20 Ramadhan 1432

No comments: