Tuesday, May 03, 2011

Shiekh al-Azhar mengkritik pembuangan mayat bin Laden di Laut


[Sheikh al-Azhar]

Shiekh al-Azhar, Dr Ahmed al-Tayyib mengutuk perbuatan membuang mayat Osama bin Laden kedalam Laut, dan mengganggap perbuatan itu mencemar Agama dan negara-negara Islam.

Shiekh menyebut didalam kenyataan yang dikeluarkan oleh al-Azhar bahawa, jika apa yang dinyatakan di media adalah benar, mengenai pembuangan mayat bin Laden di Laut, maka beliau mengutuk perbuatan tersebut sekeras-kerasnya. Menghormati mayat adalah dengan cara menanamnya.

Didalam kenyataannya lagi beliau menyebut bahawa adalah bercanggah dengan semua nilai keagamaan dan norma kemanusiaan. Kata beliau lagi, tidak dibenarkan didalam Undang-Undang Islam untuk melakukan sedemikian, tidak mengira apa juga pegangannya.

Penasihat kepada Shiekh al-Azhar didalam Dialog Antara Agama, Mahmoud al-Azab mengatakan “jika benarlah mayat Osama bin Laden telah dibuang kedalam Laut, Islam menentang secara total perbuatan tersebut”

“Kita menghormati mayat tersebut, samada dia telah dibunuh atau mati atas sebab kematian biasa. Kita hendaklah menghormati jasad setiap orang, tidak kira samada dia beriman atau tidak, Muslim atau bukan Muslim” . Beliau menegaskan “Islam menentang perbuatan ini secara total, dan Islam tidak menerima pengkebumian di Laut, tetapi hanya di bumi”

Seorang peguam Mesir, Montaser al-Zayat memberitahu al-Jazeera bahawa bin Laden hendaklah dikebumikan ditanah asalnya, Arab Saudi, dan adalah menjadi tuntutan moral bagi Kerajaan Arab Saudi memohon agar mayat Osama dikebumi di wilayahnya.

Awal sebelum ini, pegawai resmi US berkata bahawa mayat bin Laden telah dibuang ke Laut setelah dibunuh oleh tentera US yang berpusat di Pakistan, dan ada yang berkata “matlamatnya adalah untuk mengelakkan kubur tersebut dijadikan tugu kepada penyokongnya”.

Dari sumber AFP, pegawai kanan US yang enggan namanya disebut mengatakan bahawa, “Mayat bin Laden telah disolatkan pada jam 5:10 pagi Isnin waktu GMT, dan upacara tersebut mengambil masa 50 minit, diatas Kapal Pengangkut Kapal terbang, Carl Vinson di Lautan Oman”

Tambah beliau, “mereka telah menyempurnakan mayat mengikut hukum dan bersolat jenazah secara Islam, jenazah bin Laden telah dimandikan, dan dikafankan dengan kain putih dan dimasukan kedalam bag timbangan. Pegawai tersebut telah membaca do’a yang telah diterjemahkan kedalam Bahasa Arab oleh penterjemah, dan selepas itu mayatnya diletakkan diatas papan leper dan dimasukkan kedalam Laut”

New York Times pada mulanya melaporkan bahawa mayat bin Ladin telah dihantar ke Afghanistan setelah terbunuh dan di kebumikan kemudiannya kedalam Laut. AFP telah melaporkan bahawa seorang pegawai US memberitahu bahawa keputusan mengkebumikan dilaut disebab “sukar mendapat mana-mana negara untuk menerima mayat tersebut”.

Sumber : http://www.aljazeera.net/NR/exeres/9BD110E7-F396-4E85-9573-3CE1DF874220.htm

No comments: